Ny del av kyststien i Nærsnes åpnet

Publisert dato: 3. juni, 2018

Kyststi-komiteen i Røyken Historielag har ferdigstilt en ny del av kyststien i Nærsnes. Med drøyt 8.000 kroner i kommunal støtte og seks tonn grus er det nå fin kyststi fra Seilforeningen og Propsen til Nærsnes sentrum.

Lørdag 2. juni var det høytidelig snorklipping og åpning av den nye traséen. Det var Anton Eide og Arve Solli som fikk æren. De to er medlemmer av kyststi-komiteen, og har nedlagt et stort dugnadsarbeid sammen med ektefeller og venner for å få den nye stien ferdig.
Kommunalsjef Jan Erik Lindøe, kultur og næring, var på plass sammen med leder av Oslofjorden Friluftsråd, Rune Svensson og representant fra grunneierne, Ketil Aasgaard i A/S Søndre Nærsnes. Erik Johansen sørget for munter lirekassemusikk. I tillegg er det han som har gitt seks tonn grus til prosjektet.

Gamleveien
– Nå er det ryddet og rensket opp slik at den gamle Nærsnes-veien ser dagslys igjen. Denne veien ble brukt helt til 1919 da den nye veien ble lagt gjennom Nærsnes, forteller Harald Melvold, leder av Kyststi-komiteen.
Han berømmer Anton Eide og Arve Solli, som har ansvar for å rydde kyststien helt fra Grundvik til Båtstø.
Anton Eide har bygget en av de nye kloppene på den nye traséen, Jon Fjeld den andre.

Gir benk i gave
Etter snorklippingen var det feiring med alkoholfri musserende; Anton Eide viste kunster som kapper av champagneflaskehalser. Med en av ryddesagene ordnet han korkåpning uten søl av verken glass-skår eller dråper.
Kommunalsjef Jan Erik Lindøe roste initiativet og innsatsen for den nye delen av kyststien.
– Vi har støttet prosjektet med noen beskjedne kroner, og har også lyst til å gi en gave i anledning åpningen. Jeg hører at det er ønsket en benk her, så en benk skal vi ordne, sa Lindøe.
Han opplyste også at kommunen nå arbeider med reguleringsplanen for kyststien på den andre siden av Nærsnesbukta. Den saken kommer opp til høsten.

Avhengig av ildsjeler
Rune Svensson i Oslofjorden Friluftsråd opplyste at det er 600 kilometer kyststi langs Oslofjorden.
– Denne kyststien har ikke kommet av seg selv. Vi er avhengig av ildsjeler som dere, som utfører, merker og vedlikeholder og et godt samarbeid med grunneierne. Som ansvarlig for helheten er det gledelig at en viktig del av kyststien i Nærsnes nå har kommet nærmere vannet, sa Svensson.