Ble bedre kjent i bygda

Publisert dato: 28. april, 2019

Over 30 deltagere meldte seg på Røyken Historielags tilbud om å bli bedre kjent i egen bygd.

To kurskvelder på Kornmagasinet før påske og en fire timers busstur med lokalhistoriker Terje Martinsen lørdag 27. april gav mye informasjon og fornøyde kursdeltagere. Historielaget fikk spørsmål allerede under bussturen om når de skal arrangere neste «bli bedre kjent-kurs».

I løpet av to kurskvelder fortalte Terje Martinsen i ord og bilder om bakgrunnen for lokale stedsnavn, om gamle veifar, om gammel industri og næringsvirksomhet; kort sagt om historien til hele Røyken.

Kurset ble avsluttet med en busstur fra Kornmagasinet, via Røyken sentrum, Spikkestad, Hyggen og Hernestangen, tilbake via Midtbygda til Sundbykrysset og via Båtstø og Nærsnes til Slemmestad med besøk på cementmuseet og geologimuseert, og avslutningsvis via Bø tilbake til Kornmagasinet.

Underveis fortalte Terje Martinsen både gode historier og anekdoter og veiledet deltagerne om hva de passerte.

– Har mye igjen å lære

Kurstilbudet er tydeligvis ikke bare velegnet for nyinnflyttere til Røyken. Med på kurset var ekteparet Liv Kari og Tor Inge Skoglund fra Slemmestad. De har vært medlem i Historielaget i over 40 år.

– Vi trenger å være med på flere slike bussturer, for vi har mye igjen å lære om de mange interessante stedene i Røyken, sier de to.

– Å høre Martinsen fortelle, er alltid interessant. Han er svært kunnskapsrik. Det er ikke nok bare å lese om lokalhistorien, men også nyttig å se og observere med egne øyne, og å oppleve stedene selv, legger de til.