Mange gikk Oldtidsmarsjen

Publisert dato: 17. september, 2019

Ca 110 personer, derav to ordførere, gikk Oldtidsmarsjen sist søndag i strålene vær, med frisk vind i ryggen.

Røyken Historielag arrangerte Oldtidsmarsjen for 30 gang. Ordførerne Eva Noren Eriksen og Lene Conradi hadde historielagets Harald Melvold som guide på strekningen fra Røyken kirke til Slemmestad. I år valgte mange å gå hele veifaret fra Kleiva ved Gullhaug til Slemmestad.

Egentlig er det 31 år siden den første Oldtidsmarsj ble arrangert. Men elendig vær ett år førte til avlysning.

Årets marsj var også innvielsen av de nye informasjonsskiltene som Historielaget har satt opp langs veifaret. Mange samarbeidspartnere har sørget for ca 20 skilt med kart, tekst og bilder og ikke minst en QR-kode som leder til et nettsted med ytterligere bakgrunnsinformasjon; om ønskelig på flere språk.

Et stort antall frivillige må til for å gjennomføre en turmarsj som Oldtidsmarsjen. Med alle de positive og begeistrede tilbakemelding fra årets deltagere, har nok Historielaget fått inspirasjon til å planlegge turmarsj nummer 31 til neste år.

Bildet:

Gjennom vakker Røyken-landskap går Oldtidsmarsjen. Her en familie på tur sist søndag. (Foto: Bjørn Auke)