Historisk helg på Hernestangen

Publisert dato: 12. juli, 2022

Lørdag 13. og søndag 14. august fra kl 11.00 til 16.00 arrangerer Røyken Historielag en "historisk helg" på Hernestangen ved Drammensfjorden.

Hold av datoene og opplev innholdsrike dager for hele familien. Vi byr på et innholdsrikt program med salg og demonstrasjoner i samarbeid med andre lag og foreninger. Det blir konkurranser for barn med is-premiering for god innsats; potetløp, hesteskokasting, stylteløp og sekkeløp.

Ordfører Lene Conradi foretar den offisielle innvielsen av bygdetunets nye smie og gårdsverksted lørdag 13. august kl 12.30.

Demonstrasjon av gamle teknikker i smia ved vår lokale smed, Reidar Johanson. Omvisning i bygde-samlingene. Kafé med salg av kaffe, mineralvann, vafler. Røyken knivklubb demonstrerer knivproduksjon. Einar Sola viser sveiping og karveskurd. Husflidshåndverker Unna Hallgren demonstrerer spinning og farging av garn. Røyken Bygdekvinnelag selger rabarbrasuppe. Røyken Husflidslag selger sveler, lar barn lære å tvinne sine egne hoppetau og demonstrerer gamle vevteknikker. Lirekassemannen Erik Johansen fra Nærsnes underholder. Salgsboder. Søndag får vi besøk av veteranbiler fra Motorhistorisk Klubb Drammen.

"To turister" fra Askers jazzmiljø, Børge Tronrud og Harald Skogli, spiller lørdag og søndag. Søndag får vi besøk av Røyken Brazz.

Følg anvisningene fra våre parkeringsvakter!

Arrangementet er støttet økonomisk av Asker kommune.