Historisk dag for hele familien

Publisert dato: 9. august, 2023

Søndag 27. august arrangerer Røyken Historielag «Historisk Dag» på Hernestangen. Fra 11.00 til 16.00 er det mange aktiviteter for store og små, med salgsutstillinger og demonstrasjoner.

I tillegg til åpne dører og omvisninger i Bygdetunets lokaler i Gjellumstua, vaskekjelleren og låven, byr Historielaget på demonstrasjon av smieteknikker i smia, og der man kanskje kan få prøve seg som smed. For barna er det potetløp, sekkeløp, stylteløp og kast med hestesko. Historielaget har også salg av rariteter og andre snurrepiperier, og selvsagt en egen informasjonsstand. I hovedhuset er det kafé med salg av vafler og pølser i Historielagets regi.

Ute under teltene og i hovedhuset og Salen er det salgsutstillinger av kunst, husflid og håndarbeid, samt demonstrasjon av farging av garn. I alt er 12-13 ulike utstillere påmeldt i år.

Lirekassemannen Erik Johansen sørger for hyggelige bakgrunnstoner. Røyken Brass dukker også opp for å gjøre dagen ekstra hyggelig.

Bildene er fra fjorårets arrangement, tatt av Bjørn Auke.